گردشگری

معرفی آثار باستانی و دیدنیهای ایران و جهان

گردشگری

معرفی آثار باستانی و دیدنیهای ایران و جهان

معرفی آبشار شلماش در آذربایجان غربی

آبشار شلماش,آبشار شلماش سردشت,معرفی آبشار شلماش


چکیده ای از مشخصات آبشار شلماش:

نام : آبشار شلماش

وجه تسمیه: “شلماش” به معنی تختی سنگی بسیار بزرگ است که احتمالا به دلیل ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه به این نام مشهور شده است…

ارتفاع: ۱۵ متر

بهترین زمان بازدید: بهار

مدت زمان لازم برای بازدید: یک روز

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری: چشمه کانی گراوان- رودخانه زاب

آدرس آبشار شلماش: آذربایجان غربی٬ سردشت٬ روستای مراغان٬ نرسیده به روستای شلماش


 

آبشار شلماش,آبشار شلماش سردشت,معرفی آبشار شلماش


معرفی آبشار شلماش:

آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.


آبشار شلماش که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند. سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته‌است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید. در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر تر شده‌است.


در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.


مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت 20دقیقه می‌باشد.


 

آبشار شلماش,آبشار شلماش سردشت,معرفی آبشار شلماش


شلماش به چه معنی‌ست؟

این منطقه، منطقه‌ای کردنشین است و در زبان کردی شلماش به معنی تخته سنگی بسیار بزرگ است که به نظر می‌رسد، در نتیجه ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه رویش گذاشته شده است.


 

آبشار شلماش,آبشار شلماش سردشت,معرفی آبشار شلماش


برای سفر به آبشار شلماش چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب، لباس اضافی، کلاه،‌ عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب همراه داشته باشید.





دره ارواح ایران + تصاویر

دره ارواح ایران,دره کول خرسان,دره ارواح


دره کول خرسان

دره «کول خِرسان»، «کول خِرسون» یا «اشکفت زرده» در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در نزدیکی روستای بیشه بزان قرار دارد و به دره ارواح شهرت پیدا کرده است. دره ارواح با این که فاصله کمی از شهر دزفول دارد اما اختلاف دمایی زیادی با آن دارد و در فصل تابستان بسیار خنک است و دمای هوا اغلب بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است. آب و هوای خنک و مطبوع در تابستان و شهرت این دره به نام دره ارواح ، گردشگران ماجراجو را از سرتاسر ایران به سمت خود جذب کرده است. همین موضوع باعث وقوع حوادث مرگباری در سال های اخیر شده است. بنابراین قبل از هرچیز باید بگوییم که سفر به دره ارواح خوزستان کار هرکسی نیست و هرگز بدون راهنما و تجهیزات مناسب به این دره نروید! در مورد نامگذاری این دره به نام خرسان اطلاعات موثقی در دست نیست اما گفته می شود که در قدیم این دره محل زندگی خرس ها بوده است و به همین دلیل به آن کول خرسان می گویند. کول در زبان محلی به معنای دره است.



دره کول خرسان یا همان دره ارواح مسیری پرپیچ و خم بین صخره های سنگی است و در اکثر روزهای سال نور خورشید به آن نفوذ نمی کند و اغلب سایه است. به همین دلیل در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم است و تفاوت دمایی زیادی با مناطق اطراف دارد. عمق دره ارواح حدود ۲۰۰ متر است و دیواره های مسیر با گیاه دارویی پرسیاوشان و آبشارهای کوچک و بزرگ پوشیده شده است و بر زیبایی این دره اضافه کرده است. مسیر پرپیچ و خم این دره گاهی بسیار عریض می شود و گاهی آنقدر باریک است که تنها یک نفر به سختی می تواند از بین صخره ها عبور کند. اگر در دره ارواح به بالای سرتان نگاه کنید سنگ های کوچک و بزرگی را می بینید که از بالا داخل دیواره تنگ بین دره افتاده اند و همان جا گیر کرده اند. تصور سنگی بزرگ که بالای سرتان معلق مانده است عبور از این مسیر را خوفناک و هیجان انگیز می کند. رودی دایمی در بستری از شن و ماسه در مسیر دره ارواح جاری است که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد.


مسیر پیاده روی دره ارواح حدود ۴-۵ ساعت طول می کشد و در انتهای دره به رودخانه دز خواهید رسید. با نزدیک شدن به انتهای دره سطح آب افزایش پیدا می کند و ممکن است مجبور باشید مسافتی را شنا کنید. به همین دلیل بسیاری از افراد نمی توانند تا انتهای دره ارواح را بپیمایند و از اواسط مسیر برمی گردند.


اگر آنقدر جسور و ماجراجو باشید که مسیر دره ارواح را تا آخر بروید به غاری قوسی شکل می رسید که در نهایت شما را به حوضچه گهر می رساند. عمق این حوضچه حدود ۳ متر است و اکثر گردشگران پس از طی مسیر طولانی و دشوار دره ارواح در نزدیکی این حوضچه توقف می کنند و به آب تنی و استراحت می پردازند.


 


دره ارواح ایران,دره کول خرسان,دره ارواح


چرا به این مکان دره ارواح گفته می شود؟

همان طور که گفتیم دره کول خرسان مسیری باریک و پرپیچ و خم بین دو دیوار سنگی است و حتی سر ظهر هم این مسیر نسبتا تاریک و کم نور است. همین موضوع می تواند دلیل خوبی برای وهم انگیزبودن و ترسناک بودن آن باشد. اما علاوه بر این، در این دره نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی زیادی وجود دارند و شاخ و برگ های پیچاپیچ این گیاهان تصویری ترسناک به وجود آورده است. مسیر ورودی دره ارواح هم پوشیده از درختان تنک سدر و نخل است و همینطور که جلوتر می روید دیوارها بلندتر می شوند  و نور خورشید کمتر و کمتر می شود و انگار در فضایی وهم انگیز و خیالی فرو می روید. در برخی نقاط این دره دیوارها آنقدر بلند شده اند که به سختی می توان روزنه هایی از آسمان را از لابلای صخره ها دید! در سال های اخیر چندین حادثه ناگوار در دره ارواح اتفاق افتاده و باعث مرگ چند تن از هموطنانمان شده است. همچنین در فصل بهار هم امکان سیل و طغیان رود وجود دارد و به دلیل کم عرض بودن مسیر دره، آب به سرعت بالا می آید و خطرآفرین می شود.


دره ارواح ایران,دره کول خرسان,دره ارواح


چطور به دره کول خرسان برویم؟

باز هم تاکید می کنیم که اگر قصد سفر به دره ارواح را دارید حتما از یک راهنمای مجرب و آشنا به منطقه کمک بگیرید و اطلاعات لازم را در مورد این منطقه داشته باشید. بهترین فصل برای سفر به دره کول خرسان اواخر بهار و تابستان است که هوا بسیار خنک و مطبوع است و احتمال سیلاب های بهاری هم دیگر وجود ندارد. برای رسیدن به این منطقه می توانید از روستای بیشه بزان در منطقه شهیون به دره ارواح برسید. همچنین از روستای پاقلعه در شهیون هم می توانید خودتان را به دره کول خرسان برسانید. مسیر ابتدا تا انتهای دره ارواح حدود ۱۰ کیلومتر است و طی این مسیر ۴-۵ ساعت زمان نیاز دارد.


تنگه کریان در جزیره قشم(+تصاویر)

تنگه کریان,تنگه کریان در قشم,عکس های تنگه کریان



تنگه کریان کجاست؟

تنگه کریان منظقه ای دست نخورده و بکر در دل کوه های دولاب قشم می باشد که موقع بارندگی و پس از باران  زیبایی منحصر به فردی در آن به وجود می آید و بدلیل آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیمی که از وسط دره می گذرد هوایی خوش و خنکای خاصی دارد.



از آنجا که با توجه به گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره شده ارزش بالایی دارد، این چاهها محل ذخیره آب باران است. این کانال ها و چاههای تنگه کریان، قدمتی باستانی دارند و از زمان های دور برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است.


 


قشم بزرگ ترین جزیره‌ی مسکونی ایران و یکی از زیباترین و با صفاترین مناطق گردشگری سرتاسر ناحیه‌ی جنوب ایران به شمار می‌آید. این شهرستان از مهم‌ترین مناطق استان هرمزگان بوده و دارای تاریخی طولانی است. سابقه حکومت در قشم به پیش از اسلام می‌رسد. امرای قشم با داشتن نیروی زمینی و دریایی حاکمیت خود را حفظ می‌کرده‌اند. چنان‌که در کتب تاریخی آمده، توجه به قشم در دوره ایلخانی مغول‌ها بالا می‌گیرد.


 

تنگه کریان,تنگه کریان در قشم,عکس های تنگه کریان


با ورود پرتغالی‌ها به خلیج فارس، قشم به‌دست آن‌ها می‌افتد و این استیلا تا قرن یازدهم هجری (دوره صفویان) ادامه می‌یابد. از این هر سه دوره بقایایی به‌ جا مانده که امروزه جزو آثار دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند. صادرات شهرستان قشم گونه های ماهی و میگو، صنایع دستی، قایق، لنج و خاک سرخ است.


 


از آن‌جایی که صید آبزیان در این شهرستان از جایگاه خوبی برخوردار بوده و بیش‌تر مردم این شهرستان ماهی گیر و کارگر معدن خاک سرخ هستند، ماهی، میگو و خاک سرخ مهم‌ترین صادرات منطقه را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین صنایع دستی مردم شهرستان قشم می توان به لنج سازی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک دوزی، سوند و حصیربافی، توربافی، گرگور سازی اشاره کرد.



در تنگه کریان جزیره قشم گرگورسازی از دیگر صنایع دستی مردمان جزیره‌ی قشم به شمار می‌آید. گرگور تله‌های سیمی و نیم‌دایره شکلی است که به‌عنوان وسیله اصلی صیدماهیان کف‌زی از آن‌ها استفاده می‌شود و گرگورسازی در حال حاضر به خاطر کمبود و گرانی سیم مخصوص آن که وارداتی است رونق گذشته را ندارد اما در صورت تهیه و تامین سیم آن در آبادی‌های صیادی جزیره‌ قشم ساختن گرگور کم و بیش رواج دارد.


 

تنگه کریان,تنگه کریان در قشم,عکس های تنگه کریان


 


لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه کریان در قشم

- کفش مناسب پیاده روی

- قمقمه آب

- کرم ضد آفتاب

- خوراکی های کم حجم


تنگه کریان,تنگه کریان در قشم,عکس های تنگه کریان



تنگه کریان,تنگه کریان در قشم,عکس های تنگه کریان


بهترین زمان سفر به تنگه کریان در قشم

با توجه به این که جزیره قشم در جنوب ایران واقع است و آب و هوا در این منطقه در اغلب اوقات گرم و خشک است، اما برای سفر لازم است بدانید که در بهار و تابستان این جزیره آب و هوای گرمی دارد اما به این دلیل که در تنگه کریان دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کند آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد. اما در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع می شود و می توانید به غیر از تنگه کریان دیگر نقاط قشم را هم به راحتی ببینید.


معرفی سالن کوه دزفول + تصاویر

سالن کوه دزفول,سالن کوه,کوه سالن دزفول


سالن نام کوهی به ارتفاع ۲۶۵۰ متر در شهرستان دزفول و در شمال استان خوزستان در مرز این استان با استان لرستان و نیزاز نظر تقسیمات کشوری در بخش سردشت دزفول واقع شده که در منطقه کوهستانی زاگرس بختیاری قرار دارد. جهت کوه به صورت شمال غربی - جنوب شرقی و امتداد آن ۳۸ کیلومتر است.


سالن کوه در همسایگی کوه هفت تنان با ارتفاع ۲۰۰۰ متر، قرار دارد، دیواره‌های عظیم هفت‌تنان و سالن کوه مناسب‌ترین محل برای دیواره نوردی و سنگ نوردی حرفه‌ای است. این کوه یکی از کوه‌های مرتفع و برفگیر استان خوزستان است که علاقه‌مندان زیادی برای ورزش کوهنوردی حرفه‌ای به این کوه مراجعه می‌کنند. در تابستان دارای آب و هوای مناسب جهت ییلاق عشایر درون کوچ احمد فداله و سید ولی الدین است و دارای هفت چشمه  می باشد که در دامنه این کوه واقع اند و آب نسبتاً فراوانی دارند. آبشار شوی که یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی دنیاست در جنوب غربی سالن کوه قرار دارد. همچنین در قسمت های مختلف این کوه، دیدنی های طبیعی شگفت انگیز نظیر آبشارها، غارها و چشمه سارهای زیبایی قرار دارد.


سالن کوه دزفول,سالن کوه,کوه سالن دزفول



سالن کوه دزفول,سالن کوه,کوه سالن دزفول


مسیرهای صعود به سالن کوه دزفول:

۱ - مسیر روستای خرمیزان از ضلع شمالی


۲- مسیر روستای چلون از شلع شمالی


۳- مسیر روستای المون از ضلع شمال غربی


۴- مسیر روستای تپی از ضلع جنوبی


۵ - مسیر جازسون پاره از ضلع جنوب شرقی


۶ - مسیر روستای لطف آباد و تودو از ضلع جنوب شرقی


سالن کوه دزفول,سالن کوه,کوه سالن دزفول


سالن کوه دزفول,سالن کوه,کوه سالن دزفول




چند مکان نزدیک به تهران برای پیک نیک

 پیک‌نیک رفتن تفریح هیجان‌انگیزی است که یکی- دو نسل قبل رواج بیشتری داشت اما این روزها مخصوصا اگر در شهرهای بزرگ زندگی ‌کنید و دائم درگیر کار و زندگی روزمره باشید، کمتر احتمال دارد که آخر هفته به عنوان تفریح به طبیعت بروید و پیک‌نیک راه بیندازید.


اگر در تهران زندگی می‌کنید، چند مکان نزدیک به تهران را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر تصمیم گرفتید برای پیک‌نیک، کمی از شلوغی شهر دور شوید و چند ساعت در دل طبیعت از استرس‌ها و مشغله‌ها فاصله بگیرید، از میان آنها انتخاب کنید.


روستای هرانده

برای گذراندن یک روز متفاوت در طبیعت اگر به سمت جاده فیروزکوه رانندگی کنید، ۱۲ کیلومتر مانده به فیروزکوه تابلوی روستای هرانده را خواهید دید. این روستا پر است از جاذبه‌های گردشگری اما اگر قصد شما راه انداختن پیک‌نیک باشد، بهترین جا برای اتراق کردن، کنار رودخانه قزقان‌چای است که از میان روستا می‌گذرد. رودخانه پرآب نمرود هم در پایین دره‌های این روستا جاری است و خیلی‌ها برای ماهیگیری به این منطقه می‌روند.


روستای هرانده


روستای آینه‌ورزان

در ۶۰ کیلومتری شرق تهران روستای آینه‌ورزان با قدمت ۲ هزار سال قرار گرفته که دو بخش ده بالا و ده پایین دارد؛ یعنی با کمی کوهنوردی می‌توانید به ده بالا بروید و روزتان را کنار آبشار بگذرانید. اگر هم حوصله کوهنوردی نداشته باشید، می‌توانید بساط پیک‌نیک را در همان ده پایین و دشت‌های زیبایش پهن کنید و از هوای خوب و طبیعت زیبای آینه‌ورزان لذت ببرید. 


روستای هرانده


دشت لار

دشت لار به شقایق‌هایش معروف است. اگر قصد داشته باشید به دل طبیعت بزنید در انتخاب این دشت شک نکنید. این دشت به دلیل آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبا و رودخانه‌هایش برای پیک‌نیکی یک‌روزه گزینه خوبی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که دشت لار منطقه‌ای محافظت‌شده است و در بهار قبل از ۱۵ خرداد به علت زادوولد حیوانات اجازه ندارید با ماشین شخصی از محیط‌بانی بگذرید و به دشت بروید.


روستای هرانده


دریاچه میراش طالقان

میراش دریاچه‌ای مصنوعی در نزدیکی روستای میراش طالقان است. هوای بسیار خوب و آسمان صاف و آبی منطقه روز خوبی برایتان می‌سازد. می‌توانید در مسیر ماست و دوغ محلی بخرید. بعد از گذشتن از دریاچه طالقان به میراش می‌رسید و می‌توانید در دشت کوچک جنوب دریاچه زیراندازتان را پهن کنید، سبزی‌های معطر بچینید و از روزتان لذت ببرید.


روستای هرانده


روستای آزادبر

دشواری پیک‌نیک در فصل تابستان، گرمای هواست اما اگر بخواهید به جایی بروید که از گرما هم فرار کرده باشید، روستای آزادبر بهترین انتخاب است تا روزتان را در هوایی مطبوع بگذرانید. برای رفتن به این روستا که از توابع آسارای کرج است باید حدود 5/2 ساعت رانندگی کنید تا از دشت زیبا و رودخانه زلال روستا لذت ببرید.


 

روستای هرانده


روستای کندعلیا

روستای کندعلیا هم مثل روستای آزادبر در تابستان‌ها خوش‌آب‌وهواتر از بقیه جاهاست. این روستا یکی از روستاهای لواسانات است. در روستا باغ‌های گیلاس و مرکبات زیادی وجود دارد و فصل این میوه‌ها که باشد، رنگ میوه‌ها جلوه بسیار زیباتری به روستا می‌دهد. کسانی که اهل کوهنوردی هستند هم می‌توانند با کمی کوهنوردی به سمت آبشار کفترلو بروند و از این آبشار زیبا دیدن کنند.


 


روستای هرانده